Identyfikacja przyszłych możliwości dla profilaktyki społecznej
KOBAN (jap. 交番, mały dzielnicowy posterunek policji w Japonii) przygotuje siły policyjne na przyszłość, w tym na zmiany społeczne i demograficzne, które będą miały wpływ na codzienną pracę policji.
KOBAN zajmie się wyzwaniami profilaktyki społecznej (ang.: Community Policing - CP) w Europie, w tym potrzebą wzmocnienia współpracy między władzami lokalnymi, społecznościami, organizacjami pozarządowymi i innymi zainteresowanymi stronami.
Stało się oczywiste, że istnieje potrzeba nowych modeli profilaktyki społecznej wspierających środowisko wymiany doświadczeń w całej UE i, co najważniejsze, większego zaangażowania obywateli w całym cyklu życia tej profilaktyki (w szczególności w zakresie etycznych i godnych zaufania innowacji naukowych i technologicznych oraz postępów w ciągłym szkoleniu). KOBAN został utworzony w celu realizacji tych zaleceń poprzez rozwijanie przełomowych możliwości i zdolności w zakresie ochrony ludności dla władz lokalnych i społeczności w celu stworzenia bezpieczniejszego środowiska.
Podejście KOBAN do profilaktyki społecznej kładzie nacisk na wykorzystanie małych, zdecentralizowanych jednostek policji, pracę zorientowaną na rozwiązywanie problemów oraz wysoki poziom zaangażowania obywateli i lokalnych partnerów, przy jednoczesnym skupieniu się na konkretnych trudnościach danej społeczności. KOBAN uznaje reaktywne, proaktywne i koaktywne podejścia do profilaktyki społecznej i kładzie szczególny nacisk na ułatwianie opartych na współpracy podejścia i rozwiązań dla policji i potrzeb społeczności, zapewniając jednocześnie, że lokalne siły policyjne są wyposażone w zdolności (wiedzę, umiejętności, technologie), których potrzebują do skutecznego gromadzenia danych wywiadowczych i reagowania na incydenty. Profilaktyka społeczna jako koncepcja została szeroko przyjęta w całej Europie. Nie oznacza to jednak, że istnieje obecnie ustandaryzowane podejście do strategii policyjnej, ponieważ zakres i forma jej wdrażania różni się w zależności od czasu i miejsca. Jedno jest jednak pewne: profilaktyka społeczna, aby odnieść sukces, musi być dostosowana do lokalnych potrzeb danego obszaru i konkretnego kontekstu społeczno-kulturowego, w którym ma miejsce, ponieważ na jej znaczenie i wdrażanie mają wpływ czynniki historyczne i polityczne, a także lokalne doświadczenia wpływające na zaufanie. KOBAN zapewni zatem kompleksowe, oparte na dowodach ramy zdolności dla profilaktyki społecznej, które mogą być dostosowane przez siły policyjne i społeczności w całej Europie do ich konkretnych potrzeb, perspektyw i kontekstów.
Nasze obowiązki obejmują wszystkie główne zadania projektu, w tym opracowanie Modelu Kompetencji KOBAN – kompleksowych, opartych na dowodach ram dla profilaktyki społecznej, zorganizowanych wokół sześciu kluczowych wymiarów:
Model ten będzie pozwalał na dostosowanie przez siły policyjne i społeczności w całej Europie do ich konkretnych potrzeb, perspektyw i kontekstów. Jesteśmy również zaangażowani w definiowanie czynników kulturowych oraz w rozwój narzędzi i technologii wykorzystywanych w praktyce profilaktyki społecznej. Te ostatnie zostaną osiągnięte poprzez współtworzenie z lokalnymi siłami policyjnymi i społecznościami oraz zaprojektowane tak, aby zaspokoić specyficzne potrzeby danego obszaru zarówno dla policji, jak i obywateli. Naszym zadaniem będzie również pogłębianie analizy wymagań i potrzeb interesariuszy profilaktyki społecznej w obszarach pilotażowych oraz definiowanie warunków działania.
Nasza główna rola koncentruje się na przygotowaniu projektów pilotażowych (małych KOBANów) w 6 różnych lokalizacjach (Holandia, Polska, Finlandia, Hiszpania, Portugalia i Belgia) z udziałem interesariuszy profilaktyki społecznej, w tym obywateli. Podczas tych pilotaży będziemy testować i weryfikować rozwiązania stworzone w ramach projektu z udziałem i zaangażowaniem podmiotów profilaktyki społecznej.
Po każdym pilotażu wszystkie wyniki zostaną zebrane i zsyntetyzowane jako wkład w udoskonalenie i dopracowanie rozwiązań KOBAN (technicznych i nietechnicznych), a informacje zwrotne zostaną wykorzystane w kolejnych programach pilotażowych i zaangażowanych interesariuszach.
1) Wzmocnienie odporności społeczności na różnego rodzaju przestępstwa, w tym radykalizację, kierując się aspektami etycznymi, prawnymi, kulturowymi i społecznymi w środowiskach niejednorodnych i o złożoności społecznej, poprzez identyfikację obecnych i przyszłych wyzwań w społecznościach lokalnych oraz opisanie możliwości potrzebnych do skutecznego wdrażania profilaktyki społecznej przez policję i podmioty pozapolicyjne,
2) zwiększa i tworzy pozytywne, wzajemne i pełne szacunku interakcje cyfrowe między cywilami a policją w celu zwiększenia zaufania i zdolności do egzekwowania prawa poprzez dostarczanie innowacyjnych i nowych, opartych na sztucznej inteligencji, dostosowanych do potrzeb rozwiązań w zakresie komunikacji cyfrowej i analiz w celu skutecznego, przyszłościowego nadzorowania społeczności,
3) wyposaża policję i podmioty społeczne spoza organów ścigania w nowoczesny, modułowy program szkoleniowy profilaktyki społecznej do pracy w niejednorodnych środowiskach lokalnych o złożoności społecznej, w tym równoważenia potrzeb większości przy jednoczesnym uznaniu oczekiwań mniejszości i/lub wrażliwych podgrup, oraz
4) są integralną częścią profilaktyki społecznej, możliwą do przeniesienia i szeroko stosowaną przez lokalne podmioty policyjne w celu zwiększenia wykorzystania zdefiniowanych innowacyjnych rozwiązań.
Koordynator
National Police of The Netherlands (NPN), Holandia
Partnerzy
Finansowane przez
Unię Europejską
Napisz do nas: projekty@ppbw.pl
Dołączyłem do Platformy w listopadzie 2017 roku. Przez długi czas byłem odpowiedzialny za realizację krajowych i europejskich projektów związanych z bezpieczeństwem. W związku z dynamicznym rozwojem PPBW oraz powstaniem Działu Komunikacji, zająłem się promocją i upowszechnianiem rezultatów naszych działań.
Obecnie koordynuję komunikację projektów finansowanych przez UE z obszaru bezpieczeństwa. Do moich obowiązków należy również zarządzanie kanałami online PPBW oraz wspieranie zespołu w bieżących pracach.
Posiadam szeroki zakres umiejętności, który pozwala mi realizować różnorodne zadania, takie jak tworzenie treści (teksty, zdjęcia, wideo), planowanie strategii komunikacyjnych i procesów, budowanie społeczności i relacji, a także administrowanie platformami online.
I’ve been working at PPHS since November 2017. For a long time, I was responsible for implementing both international and national security projects. As PPHS developed and the Communication Department was established, I was promoted to a role focused entirely on communication.
I currently serve as the Communication & Dissemination Manager for EU-funded security projects. My responsibilities also include managing the online channels run by PPHS and supporting the team with ongoing tasks.
I have a broad set of skills, enabling me to handle a variety of tasks such as content creation (texts, photos, videos), communication and process planning, community and relationship building, as well as managing online platforms.