Artykuł

Poprawa bezpieczeństwa za pomocą innowacyjnych technologii. Jak przyśpieszyć ten proces?

Czas czytania: mins

75% obywateli Unii Europejskiej zamieszkuje obszary miejskie, które stoją przed rosnącymi zagrożeniami związanymi z bezpieczeństwem. Problem stanowi nadal brak wystarczającej liczby specjalistycznych technologii wspierających pracę służb. Czy jest szansa na zmianę tego stanu rzeczy?

Organy ścigania i instytucje odpowiedzialne za utrzymanie porządku publicznego doskonale zdają sobie sprawę ze swoich potrzeb. Poprzez analizę rynku próbują znaleźć narzędzia do rozwiązywania wszystkich problemów związanych z bezpieczeństwem. W idealnym świecie każde zagrożenie mogłoby zostać zredukowane przez adekwatną technologię. Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna.

Potrzebujemy technologii

Pomimo ciągłego rozwoju technologicznego trudno nadążyć za nowymi zagrożeniami. Może to być dla wielu zaskakujące, ale opis produktu zawarty w specyfikacji technicznej a jego praktyczne możliwości w sytuacji zintegrowania go z innymi systemami w konkretnym środowisku to dwie zupełnie różne rzeczy.

Twoje miejsce zamieszkania może być bardziej bezpieczne tylko wtedy, gdy dostępne są innowacyjne i mądrze zaprojektowane rozwiązania. Niestety, instytucje zamawiające je zgłaszają, że próby znalezienia technologii skrojonych pod konkretne potrzeby często kończą się niepowodzeniem.

Możemy sobie wyobrazić, że organizacja X chce, aby firma Y opracowała produkt, który wreszcie odpowie na wszystkie oczekiwania. Można się zastanowić, czy taki model w ogóle ma prawo działać i być realistyczny. Naturalnie producent dąży do sprzedaży i czerpania korzyści finansowych, a nie poświęcania dużej ilości czasu na dostosowywanie często niszowego narzędzia. Niemniej jednak, nawet przy podjęciu współpracy na takich warunkach, brak zasobów finansowych i czasu, w tym na testowanie, mogą być problematyczne.

Wsparcie rozwoju narzędzi odpowiadających Twoim potrzebom

Biorąc pod uwagę powyższe, Komisja Europejska zaczęła wspierać podejście oparte na zamówieniach przedkomercyjnych (ang. Pre-Commercial Procurement – PCP), aby sprostać wyzwaniu zamawiania innowacyjnych technologii dostosowanych do konkretnych potrzeb związanych z bezpieczeństwem.

Dr Beatriz Gómez Fariñas
Starszy Konsultant ds. Zamówień
Corvers Commercial & Legal Affairs

PCP to narzędzie dla organów zamawiających do pozyskania usług badawczo-rozwojowych (i pod pewnymi warunkami związanych z nimi wyników prac B+R) od kilku konkurencyjnych dostawców technologii równolegle. Celem jest porównanie alternatywnych podejść do rozwiązań i identyfikacja tych najlepszych, a ponadto najbardziej konkurencyjnych finansowo propozycji, które pozwolą odpowiedzieć na potrzeby zgłoszone przez nabywców – wyjaśnia dr Beatriz Gómez Fariñas, Starszy Konsultant ds. Zamówień w Corvers Commercial & Legal Affairs.

Zamówienia przedkomercyjne zakładają podział ryzyka i korzyści na warunkach rynkowych między zamawiającym publicznym a dostawcami technologii oraz wyraźne oddzielenie tego procesu od komercyjnego wdrażania produktów końcowych – dodaje.

PCP jest przede wszystkim podejściem napędzanym przez popyt. To silny atut zamawiających, ponieważ sprzyja efektywności i skuteczności, z czego korzystają wszyscy zainteresowani – od administracji publicznej na poziomie krajowym i regionalnym po przedsiębiorstwa i obywateli. Pomaga to sektorowi publicznemu maksymalnie wykorzystać inwestycje publiczne, gwarantując przy tym maksymalny zysk dla każdej ze stron biorącej udział w procesie.

Zazwyczaj procedura PCP składa się z trzech faz:

  • Faza 1: Projektowanie rozwiązania
  • Faza 2: Wdrożenie prototypu
  • Faza 3: Walidacja i demonstracja rozwiązań

Korzyści dla wszystkich zaangażowanych stron

Rozpoczęcie właściwego procesu PCP poprzedza faza dociekliwych badań. Podczas nich specjaliści z danej dziedziny identyfikują główne wyzwania i problemy, którymi można się zająć za pomocą nowych rozwiązań technologicznych. Poza tym sprawdzana jest obecna sytuacja na rynku w celu oceny wykonalności i poziomu gotowości produktów dostępnych komercyjnie. Na tym etapie odbywają się także konsultacje z dostawcami technologii, a także prowadzone są analizy kosztów i korzyści wynikających z realizacji PCP.

Po tych krokach przygotowawczych, poprzez publikację ogłoszenia o zamówieniu w Tenders Electronic Daily (TED), inicjowane jest właściwe PCP. Firmy, działające samodzielnie lub jako część konsorcjum, mogą składać swoje oferty w terminie określonym w dokumentach przetargowych. Najlepiej ocenione propozycje zostają nagrodzone podpisaniem umowy ramowej, która obejmuje cały proces PCP, oraz porozumieniem na realizację pierwszej fazy zamówienia przedkomercyjnego.

Fazy PCP

PCP to proces oparty na rywalizacji. Po każdej fazie następuje ewaluacja prac w celu stopniowego wyłonienia najlepszych z konkurujących zespołów. Wykonawcy, którzy pomyślnie zakończą określoną część zamówienia przedkomercyjnego, są zaproszeni do złożenia akcesu do uczestnictwa w następnej fazie.

PCP przynosi szeroki zakres korzyści różnym stronom zaangażowanym w zamówienia: instytucjom nabywającym, dostawcom technologii i społeczeństwu. Proces ten umożliwia zamawiającym wczesne przekazywanie swoich uwag i posiadanie wpływu na rozwój rozwiązań w celu spełnienia swoich potrzeb. Wpływa to na wyższą jakość opracowywanych systemów, które często są bardziej efektywne w porównaniu do drogich i niespełniających konkretnych potrzeb produktów dostępnych na rynku. PCP pomaga również osiągnąć pożądany stopień interoperacyjności od samego początku i zmniejszyć ryzyko uzależnienia od dostawcy danego narzędzia.

Uczestnicząc w przetargach przedkomercyjnych, dostawcy mogą przyspieszyć proces wprowadzania wyników swoich prac rynek. Wreszcie, społeczeństwo może skorzystać, gdy pieniądze podatników są odpowiednio i efektywnie wykorzystywane do zakupu innowacyjnych produktów poprawiających jakość i skuteczność ochrony życia.

Po zakończeniu PCP zamawiający publiczni mogą rozpocząć Zamówienia Publiczne na Innowacyjne Rozwiązania (ang. Public Procurement of Innovative Solutions – PPI) w celu zakupu rozwiązań opartych na wynikach badań i rozwoju, które zostały wprowadzone na rynek. Zamówienia PPI na komercyjne pozyskanie rozwiązań opracowanych w ramach PCP podlegają nowemu ogłoszeniu o przetargu i osobnej procedurze.

Jak to działa w praktyce?

Jak wspomniano wcześniej, Komisja Europejska wspiera PCP. Wiele projektów badawczo-rozwojowych finansowanych przez Unię Europejską opiera się na tym podejściu. Jedną z głównych korzyści jest to, że dużą część kosztów, którą normalnie ponieśliby zamawiający i dostawcy technologii, pokrywa UE.

Jedną z inicjatyw opartych na PCP jest SHIELD4CROWD mający na celu poprawę zarządzania tłumem w sytuacjach kryzysowych poprzez zwiększenie bezpieczeństwa i odporności przestrzeni publicznych na zagrożenia. Zespół projektowy ma na celu wspieranie odpowiednich służb, instytucji i jednostek zajmujących się ochroną miejsc publicznych w uzyskaniu innowacyjnych technologii bezpieczeństwa dostosowanych do konkretnych potrzeb nabywców. Jako Polska Platforma Bezpieczeństwa Wewnętrznego jesteśmy partnerem tej inicjatywy. Odpowiadamy głównie za ustanowienie grup zrzeszających potencjalnych użytkowników końcowych oraz nabywców publicznych. Ponadto naszym zadaniem jest komunikacja i upowszechnianie wyników działań.

SHIELD4CROWD ma na celu stworzenie podstaw do przeprowadzenia zamówienia przedkomercyjnego, w ramach którego zostaną opracowane innowacyjne narzędzia mające na celu rozwiązanie głównych problemów związanych z bezpieczeństwem przestrzeni publicznych. Przed przejściem do właściwej fazy PCP niezbędne było przeprowadzenie badań w celu przygotowania właściwych wytycznych pod nadchodzące zamówienie. Zespół zdefiniował przypadek zastosowania pożądanych rozwiązań technologicznych, jak również związane z nim wyzwania dotyczące bezpieczeństwa, które będą służyć jako punkt odniesienia do potencjalnych działań PCP.

Ostatecznie, finalny scenariusz wykorzystania technologii SHIELD4CROWD został zdefiniowany jako „Atak terrorystyczny i dezinformacja w węźle komunikacyjnym”. Dodatkowo przedstawiono dwa wyzwania w kontekście dalszych zamówień przedkomercyjnych:

  • rozwój technologii bez ingerencji w przepływ tłumu w przestrzeniach publicznych, z uwzględnieniem obiektów związanych z transportem zbiorowym,
  • rozwój technologii zapewniającej dobrą koordynację i współpracę między wszystkimi interesariuszami (głównie organami ścigania): rozwiązania oparte o model digital twins, hiperwizor, mapowanie zdarzeń w czasie rzeczywistym, komunikacja, monitorowanie mediów społecznościowych, symulacja tłumu itp.

Armand Raudin
Koordynator Projektu SHIELD4CROWD
Grupa SNCF

Projekt SHIELD4CROWD odniósł sukces i umożliwił europejskim służbom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo podzielenie się swoimi doświadczeniami i potrzebami. Ponadto udało się zdefiniować jeden wspólny przypadek użycia technologii i dwa wyzwania, które należy rozwiązać poprzez projekty PCP. SHIELD4CROWD zgromadził nie tylko 10 partnerów, ale także 14 członków grupy obserwacyjnej użytkowników, którzy aktywnie uczestniczyli w działaniach i mogą teraz dołączyć do grupy nabywców publicznych oraz uczestniczyć w dalszych pracach PCP – mówi Armand Raudin z SNCF, który jest Koordynatorem Projektu.

Dołącz do nadchodzących projektów PCP!

Zespół SHIELD4CROWD daje Ci możliwość odegrania kluczowej roli w zamawianiu usług badawczo-rozwojowych i przyczynienia się do rozwoju wspomnianych wyżej projektów PCP. Jesteś operatorem bezpieczeństwa lub przedstawicielem służb bądź instytucji odpowiedzialnej za porządek publiczny? Czy jednocześnie zauważasz brak technologii odpowiadających na Twoje potrzeby? Dołącz do grupy zrzeszającej potencjalnych nabywców publicznych stworzonej w ramach SHIELD4CROWD, kontaktując się z przedstawicielem projektu pod adresem: nina.czyzewska@ppbw.pl.

Artykuł został przygotowany w ramach projektu SHIELD4CROWD finansowanego przez UE. Więcej informacji na temat tej inicjatywy i zamówień przedkomercyjnych można znaleźć na stronie: https://shield4crowd.eu/.

Przemysław Dobrzyński
Starszy Specjalista ds. Komunikacji
PPBW
ul. Słowackiego 17/11, 60-822 Poznań
ul. Słowackiego 17/11
60-822 Poznań
NIP: 783-161-82-32
REGON: 30029463000000
KRS: 0000251345
Dołącz do naszego newslettera!
Bądź na bieżąco z ważnymi wiadomościami.
Freshmail*
SHIELD4CROWD has received funding from the European Union's Horizon Europe research and innovation programme under grant agreement No 101121171

Dołącz do naszego Newslettera!

Dołącz do PPBW

    Freshmail

    Przemysław Dobrzyński

    Starszy Specjalista ds. Komunikacji

    Dołączyłem do Platformy w listopadzie 2017 roku. Przez długi czas byłem odpowiedzialny za realizację krajowych i europejskich projektów związanych z bezpieczeństwem. W związku z dynamicznym rozwojem PPBW oraz powstaniem Działu Komunikacji, zająłem się promocją i upowszechnianiem rezultatów naszych działań.

    Obecnie koordynuję komunikację projektów finansowanych przez UE z obszaru bezpieczeństwa. Do moich obowiązków należy również zarządzanie kanałami online PPBW oraz wspieranie zespołu w bieżących pracach.

    Posiadam szeroki zakres umiejętności, który pozwala mi realizować różnorodne zadania, takie jak tworzenie treści (teksty, zdjęcia, wideo), planowanie strategii komunikacyjnych i procesów, budowanie społeczności i relacji, a także administrowanie platformami online.

    Join our Newsletter!

    PPHS's Trainings Contact Form

    Freshmail

    Przemyslaw Dobrzynski

    Senior Communication Specialist at the Polish Platform for Homeland Security

    I’ve been working at PPHS since November 2017. For a long time, I was responsible for implementing both international and national security projects. As PPHS developed and the Communication Department was established, I was promoted to a role focused entirely on communication.

    I currently serve as the Communication & Dissemination Manager for EU-funded security projects. My responsibilities also include managing the online channels run by PPHS and supporting the team with ongoing tasks.

    I have a broad set of skills, enabling me to handle a variety of tasks such as content creation (texts, photos, videos), communication and process planning, community and relationship building, as well as managing online platforms.

    Join Our Team

      Consent*
      Freshmail