
O projekcie
Projekt wdrażający pilotażowo edukacyjny program zapobiegający radykalizacji wiodącej do dyskryminacji i mowy nienawiści pn. „ROZUMIEM=SZANUJĘ”, który został opracowany zgodnie z modelem logicznym, ugruntowanym w naukach społecznych i opartym na dowodach pochodzących z diagnozy zagrożenia radykalizacją i potrzeb w zakresie jej zapobiegania, przeprowadzonej w Polsce w 2020 roku wśród nauczycieli oraz uczniów.
Celem głównym programu jest promocja zachowań wolnych od wszelkich form radykalizmu, dyskryminacji i mowy nienawiści wśród uczniów i nauczycieli I Liceum Ogólnokształcącego w Gorzowie Wielkopolskim (Partnera projektu), rodziców oraz w środowisku lokalnym.
Program zakłada, poprzez dialog i aktywne uczestnictwo: wyposażenie adresatów w rzetelną wiedzę na temat procesów radykalizacji prowadzących do dyskryminacji i mowy nienawiści, w tym skutków prawnych i społecznych przestępstw motywowanych nienawiścią; zaangażowanie ich w konstruktywną dyskusję nad polaryzacją społeczną prowadzącą do braku tolerancji dla odmienności; wzmocnienie umiejętności psychospołecznych sprzyjających pozytywnej komunikacji w środowiskach rówieśniczym, rodzinnym i szkolnym; umożliwienie rozwijania hobby. Zaplanowane działania edukacyjne (warsztaty, dyskusje, dni tematyczne), ćwiczenia umiejętności życiowych (psychologicznych i społecznych, radzenia sobie ze stresem i agresją, budowania samokontroli) oraz zajęcia wolnoczasowe wzbogacą ofertę profilaktyczną szkoły (Partnera) oraz pozwolą na osiągnięcie założonych celów.
Projekt wdrażający program realizowany jest przez Polską Platformę Bezpieczeństwa Wewnętrznego we współpracy z I Liceum Ogólnokształcącym w Gorzowie Wielkopolskim w okresie Grudzień 2021 – Czerwiec 2022.
Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
Projekt w liczbach:
6 ekspertów
8 działań
170 uczestników
EKSPERCI
Autorka programu i Koordynatorka Merytoryczna
Marzena Kordaczuk-Wąs, doktor nauk społecznych, absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, specjalizująca się w socjologii bezpieczeństwa i działaniach społecznych zapobiegających przestępczości i innym negatywnym zjawiskom społecznym. Przez osiemnaście lat pełniła służbę w polskiej policji, zajmując się koordynacją zagadnień związanych z policyjną profilaktyką społeczną. Aktualnie pracuje w European Union Agency for Law Enforcement Training (CEPOL) w Budapeszcie.
Program został opracowany przez dr Kordaczuk-Was na podstawie naukowej diagnozy przeprowadzonej w 2020 roku wśród uczniów i nauczycieli. Pokazała ona bowiem występowanie zachowań polegających na używaniu mowy nienawiści, przejawów dyskryminacji i innych radykalnych postaw, tym samym potwierdzając konieczność opracowania i wdrożenia powyższego programu. Łącznie 54% nauczycieli zadeklarowało bowiem występowanie takich zachowań dyskryminacyjnych w środowiskach lokalnych i rodzinnych, zaś 39% uczniów wskazało na ich występowanie. proces przygotowania programu zapobiegającego radykalizacji wiodącej do dyskryminacji i mowy nienawiści został ugruntowany w koncepcie socjologii relacyjnej wpisanej dodatkowo w przestrzeń intelektualną paradygmatu realizmu krytycznego skłaniającego do głębokiej refleksji i przebudowania od korzeni zarówno sposobu myślenia jak i działania.
Koordynacja techniczna projektu
Aktualności

Rozstrzygnięcie konkursu „Ja-Ty. My-Oni. Oblicza różnorodności”
Mieszkańcy Gorzowa Wielkopolskiego do 26 września nadsyłali swoje prace kreatywne, a wśród nich zdjęcia, obrazy, podcasty czy video relacje. Wyłoniliśmy laureatów nagród, a dodatkowo wyróżniliśmy wyjątkowo zaangażowanych uczestników.

Trenujemy fact-checking razem z Demagogiem!
Wzięliśmy udział w szkoleniu z weryfikacji informacji przeprowadzonym przez Stowarzyszenie Demagog. Przedstawiciel organizacji Patryk Zakrzewski odwiedził nas 17 i 18 października i spędził po cztery godziny z dwoma zespołami.

Zapraszamy do udziału w konkursie pt. „Ja-Ty. My-Oni. Oblicza Różnorodności”
Działania naszego programu “Rozumiem=Szanuję” skierowane są nie tylko do uczniów i nauczycieli I LO w Gorzowie Wlkp. (partner projektu) oraz rodziców, ale również do osób w środowisku lokalnym. Dlatego też zachęcamy wszystkich mieszkańców Gorzowa Wielkopolskiego do udziału w Konkursie Twórczym pn. „Ja-Ty. My-Oni. Oblicza Różnorodności”.

Podsumowanie projektu „ROZUMIEM=SZANUJĘ”
Uczniowie (i nie tylko) I LO im. Tadeusza Kościuszki w Gorzowie Wielkopolskim mieli okazję wziąć udział w serii zajęć pilotażowego edukacyjnego programu zapobiegającemu radykalizacji wiodącej do dyskryminacji i mowy nienawiści pn. „ROZUMIEM=SZANUJĘ”.

Zaproszenie do udziału w spotkaniu informacyjnym projektu „ROZUMIEM=SZANUJĘ”
W dniu 25 kwietnia 2022 roku w godzinach 9:00-10:30 we współpracy z I LO w Gorzowie Wlkp. organizujemy spotkanie informacyjne online, podczas którego zostaną przedstawione zadania projektu wdrażającego pilotażowo edukacyjny program „ROZUMIEM=SZANUJĘ” zapobiegający radykalizacji wiodącej do dyskryminacji i mowy nienawiści.

„ROZUMIEM=SZANUJĘ”: Zajęcia dla uczniów I LO w Gorzowie Wlkp.
Dnia 28 lutego 2022 r. uczniom I LO im. T. Kościuszki w Gorzowie Wielkopolskim zaprezentowano zagadnienia z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji i mowy nienawiści. Przedsięwzięcie było częścią programu edukacyjnego „ROZUMIEM=SZANUJĘ”.

„ROZUMIEM=SZANUJĘ”: SPOTKANIE NT. RADYKALIZACJI, MOWY NIENAWIŚCI I JEJ KONSEKWENCJI PRAWNYCH
Dnia 18 lutego dr Marzena Kordaczuk-Wąs oraz radca prawny Jakub Horn przedstawili uczniom klas drugich zagadnienia związane z radykalizacją, mową nienawiści oraz ich konsekwencjami prawnymi.

Rozpoczęliśmy działania projektowe w ramach programu „ROZUMIEM=SZANUJĘ”
Celem projektu „ROZUMIEM=SZANUJĘ” jest promocja zachowań wolnych od wszelkich form radykalizmu, dyskryminacji i mowy nienawiści wśród uczniów i nauczycieli I Liceum Ogólnokształcącego w Gorzowie Wielkopolskim (Partnera projektu), rodziców oraz w środowisku lokalnym.
Harmonogram

Rezultaty
- zajęcia dla 90 uczniów, 30 rodziców, 50 nauczycieli „Radykalizacja – mity czy fakt?”
- zajęcia dla 90 uczniów „Dyskryminacja i mowa nienawiści”
- 1 zajęcia dla 90 uczniów „Żywa biblioteka” oraz 3 spotkania z przedstawicielami mniejszości i ćwiczenie „Goście”
- 3 spotkania dla 90 uczniów – moderowana dyskusja „Tydzień różnorodności kulturowej”
- Projekcja 3 filmów z debatą po filmie w ramach „Dyskusyjny Klub Filmowy – Piękno i wyzwania wielokulturowego świata” dla 90 uczniów
- 1 warsztat dla 90 uczniów: 1.„Kształtowanie myślenia rozwojowego”, 2.„Emocje i Stres a uważność na siebie i innych”, 3.„W jaki sposób uprzedzenia i dyskryminację można przekształcić w zrozumienie i akceptację?”
- 1 wykład dla 90 rodziców „Zrozumieć Nastolatka”
1 foto konkurs dla 90 uczniów: „Ja-Ty. My-Oni. Oblicza różnorodności”
Galeria
Kontakt
Martyna Kąkalec
Młodszy Specjalista ds. Realizacji Projektów
Polska Platforma Bezpieczeństwa Wewnętrznego
martyna.kakalec@ppbw.pl
Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny
