W ostatnich latach inicjatywy poświęcone zapobieganiu i przeciwdziałaniu radykalizacji w kierunku brutalnego ekstremizmu oraz w zakresie deradykalizacji powstają coraz częściej. Aby ułatwić ich projektowanie i planowanie ewaluacji w oparciu o zasady potwierdzone naukowo projekt INDEED przygotował darmowe podręczniki dostępne w 10 językach. Będą one niezwykle przydatne przy ewaluacji tych inicjatyw.
Polska Platforma Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest koordynatorem projektu INDEED, którego celem jest wzmocnienie wiedzy, możliwości i umiejętności praktyków w dziedzinie zapobiegania i przeciwdziałania brutalnemu ekstremizmowi (PVE/CVE ) lub wspierania deradykalizacji (Derad). Ponadto wspiera decydentów w zakresie ewaluacji i praktyki opartej na dowodach. Cele te są osiągane przy pomocy zestawu narzędzi INDEED, który zawiera między innymi narzędzie ewaluacyjne oferujące szczegółowe wskazówki i zalecenia. Aby uzyskać dostęp do zestawu narzędzi INDEED, przejdź na stronę https://www.indeedproject.eu/.
W ramach tego projektu zostały właśnie opublikowane dwa darmowe podręczniki, które dostępne są w 10 językach w tym w języku polskim. Ich głównym celem jest zapoznanie praktyków i decydentów z zasadami i praktykami ewaluacji opartej na dowodach, aby mogli działać jako dobrze poinformowani interesariusze ewaluacji, a także wiedzieć, jak planować i wdrażać inicjatywy PVE/CVE/Derad, aby można je było skutecznie ocenić. Warto podkreślić, że pełnienie roli ewaluatora wymaga bardziej dogłębnej wiedzy na temat praktyk, projektów i metod ewaluacji niż te zawarte w niniejszych e‑podręcznikach. Należy to wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji, kto będzie pełnił taką rolę.
Dla kogo
E-podręczniki INDEED mają na celu zapewnienie dobrego zrozumienia ewaluacji opartej na dowodach i sposobu, w jaki można to podejście zastosować w dziedzinie PVE/CVE/Derad, a także dostarczenie wskazówek dotyczących projektowania takich inicjatyw.
Publikacje te są przeznaczone głównie dla praktyków i decydentów pracujących w tej dziedzinie. Mogą być również przydatne dla profesjonalnych ewaluatorów i pracowników akademickich, którzy uczestniczą w ewaluacji takich inicjatyw i chcą lepiej zapoznać się z ewaluacją opartą na dowodach lub prowadzeniem ewaluacji w szczególności w dziedzinie PVE/CVE/Derad.
Dwa e-podręczniki
Pierwszy podręcznik, „Oparta na dowodach ewaluacja inicjatyw w obszarze zapobiegania i przeciwdziałania brutalnemu ekstremizmowi i de-radykalizacji. Zasady, wyzwania i metody”, stanowi bardziej teoretyczne, ale zwięzłe wprowadzenie do podstaw ewaluacji i wyjaśnia co oznacza oparte na dowodach podejście do ewaluacji. Wprowadza różne typy ewaluacji, jej projektowanie i metody, a także dostarcza wskazówek na temat tego, kiedy przeprowadzać ewaluację i kto powinien to robić. Zawiera także rozdział poświęcony etyce i ewaluacji, a także liczne przykłady wcześniejszych ewaluacji inicjatyw PVE/CVE/Derad.
Pierwszy podręcznik można pobrać tutaj: Link
Z kolei drugi podręcznik, „Jak projektować inicjatywy w obszarze zapobiegania i zwalczania brutalnego ekstremizmu oraz deradykalizacji i ich ewaluacja zgodnie z zasadami praktyki opartej na dowodach naukowych” zagłębia się w praktyczne zastosowanie ewaluacji opartej na dowodach. Dostarcza wskazówek, jak włączyć ewaluację do projektu inicjatywy, a także instrukcje krok po kroku dotyczące projektowania i wdrażania ewaluacji opartej na dowodach. Zawiera również dalsze informacje na temat tego, jak zapewnić przeprowadzenie ewaluacji zgodnie z zasadami etyki.
Drugi podręcznik można pobrać tutaj: Link
Praktyków działających w dziedzinie PVE/CVE/Derad oraz osoby zainteresowane tematyką ewaluacji, zachęcamy do zapoznania się z projektem INDEED. Z kolei pragnących dowiedzieć się czym jest ewaluacja oparta na dowodach, odsyłamy do naszego artykułu: Skuteczna ewaluacja – jak ją zaplanować i przeprowadzić